Topplista
5 bästa sätten att skapa anarki i klassrummet
1. Kom oförberedd till lektionen!
Se till att inte ha någon plan för lektionen – vad den ska innehålla och hur den ska utföras.
Kolla inte i förväg så att tekniken fungerar eller hämta det material som behövs.
2. Utgå bara från ett statiskt tankesätt!
Se bara till vilket resultat eleverna kommer fram till i uppgiften.
Lägg inget fokus på metoden/vägen dit.
Lägg inget fokus på metoden/vägen dit.
3. Var otydlig i dina instruktioner!
Gå igenom uppgiften utan att ta reda på ifall alla förstår.
Utgå ifrån att alla har samma förutsättningar att lära och jobbar i samma takt.
Utgå ifrån att alla har samma förutsättningar att lära och jobbar i samma takt.
4. Uppmärksamma bara när elever inte sköter sig!
Lägg endast energi på när elever är stökiga, då blir det en härligt negativ stämning i klassrummet.
5. Favorisera..!
Specialbehandla vissa elever. Tilltala endast vissa vid namn.
Ge en del elever oftare frågan vid handuppräckning.
Ge en del elever oftare frågan vid handuppräckning.
Hedlin, M. (2006). Jämställdhet, en del av skolans värdegrund. Stockholm: Liber.
Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.
Phillips, D.C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur
Hej grupp 6! Intressanta lista ni gjort. Självklara men ack så viktiga punkter :)
SvaraRaderaHej grupp sex. Vilka bra punkter ni kommit fram till. Bra jobbat. Att läraren kommer oförberedd till lektionerna tror jag är väldigt vanligt, när man tänker tillbaka på sina egna lektioner när man va liten kan man koppla både den punkten och punkt fyra.
SvaraRaderaVilken härligt intressant lista! Bra jobbat! Precis som Michelle skriver tror jag att många lärare kommer oförberedda till lektionen och speciellt när det gäller den tekniska biten är det många lärare som känner sig osäkra på hur de ska bete sig.
SvaraRaderaVilken härlig lista ni har gjort! Tror tyvärr att allt för många lärare idag följer denna lista eller iallafall några punkter. Lärare som är otydliga i sina instruktioner och de som bara lägger energi på det negativa i klassrummet hade jag under min tid i grundskolan och precis som ni skriver så skapar det en negativ stämning i klassen.
SvaraRadera