Barn och ungas uppväxtvillkor
Grupp sex har valt att utgå ifrån en pojke som har flyttat till Sverige från Mellanöstern. Han är tio år och har tillsammans med sin familj flyttat från en storstad till ett litet samhälle med endast 6000 invånare. Under ett år har han gått i en förberedelseklass med svenskundervisning och ska nu börja i årskurs 4. Pojken vill gärna lära sig språket och är en social och utåtriktad person men har svårt att komma in i samhället.
Att flytta från en stor stad till ett litet samhälle blir en stor omställning. Vår tioåriga pojke får svårt att bli accepterad av andra och han känner sig utpekad och utanför. Han testar lagsport som ett sätt att försöka få vänner.
Vi ser likheter i Morgan Allings bok, där Morgan flyttar från Göteborg till den värmländska landsbygden och får fullt upp med att försöka passa in i den nya miljön och hitta en plats i gruppen. Han använder fotbollen som en alternativ väg in i gemenskap.
Enligt Salamancadeklarationen ska skolan “ge alla barn optimala förutsättningar för sin egen utveckling” och vi anser att skolan även har ett viktigt uppdrag i att främja den sociala biten. Att koppla samman önskan om att hitta vänner- ett socialt sammanhang, med att praktiskt få träna på språket är en väg. Salamancadeklarationen menar att grupparbeten är ett bra sätt att bekämpa diskriminering och läraren kan då till exempel uppmuntra ett grupparbete där man delar med sig av sina olika bakgrunder.
Vad tycker ni att man som lärare kan göra för att få elever att känna sig inkluderade i klassen? Hur kan man jobba för att få sina elever att anamma en inkluderande attityd?
Jag tycker att man som lärare ska jobba mycket med att visa alla barn vilka likheter de kan se hos varandra, visa att de inte är så olika som de kanske tror. Att jobba i grupper och få dela med sig av sin egna bakgrund låter som en bra idé! :)
SvaraRaderaBra tankar Louise! :) / Grupp 6
RaderaJag tycker ni är inne på ett bra spår där med grupparbeten, det gör att eleverna får dela med sig av sina erfarenheter och tankar kring arbetet, men även att de kanske får arbeta med barn som de annars kanske inte umgås med på fritiden eller rasterna, vilket kanske medför att de knyter nya band till varandra. För att få en inkluderande attityd i klassen, anser jag att man som lärare får arbeta hårt mot en "vi-känsla" i klassen, kan vara att man anordnar olika aktiviteter där man får träna på samarbeten, men även att lyssna och ta del av vad andra tycker och tänker samt erfarenheter.
SvaraRaderaVi håller med om att "vi-känslan" är a och o i en grupp och att läraren ska se till så att grupperna inte ser lika dana ut varje gång / Grupp 6
RaderaInstämmer på att läraren har en viktig del i att främja den sociala biten. Om man som lärare märker att någon av olika anledningar har svårt att hitta sin plats i det sociala spelet är det viktigt att agera. Man kan göra enkla saker som ger stor effekt. Exempelvis på raster vara med på aktiviteter med denna elev och på så vis dra dit andra elever som vill vara med i leken, just för att läraren är med. Och på så vis ge eleverna chansen att finna varandra.
SvaraRaderaVi håller med! Tack för bra exempel Erik :) / Grupp 6
RaderaJag tror att när det kommer barn till en ny klass och dem kanske får svårt att komma in i gemenskapen att det är viktigt att läraren hjälper till och kanske fixar någon speciell dag med något tema och att man ska få lära känna alla. Jag tror precis som ni att grupparbeten är bra då man ska arbeta tillsammans i för att få fram något, samtidigt som man lär känna andra. Precis som ni nämner i er text att er tioåriga pojke väljer att testa en lagsport och när Morgan använder fotbollen för att komma in i gruppen tror jag att det är ett väldigt bra sätt att försöka få vänner och komma in i gemenskapen.
SvaraRaderaBra tankar Michelle! Vi tror absolut att en tema dag skulle fungera :) / Grupp 6
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaBra skrivet inlägg :)
SvaraRaderaJag tror att man som lärare måste se alla elever, Uppmärksamma alla på en personligt och ett intresserat sätt. Så att man som lärare lär sig om elevernas bakgrund och vardagsliv för att på ett sådant bra sätt kunna få en gemenskap i klassen genom olika aktiviteter som barnen är delaktiga i. Man kan ha berättelsedagar där eleverna gör olika berättelser om deras egna liv och visar för klassen eller att man har "brevvänner" i klassen där man får skriva frågor till varandra och att eleverna själva får besätta om sig själva.
Ja, det är viktigt att även läraren är delaktig och lär känna sina elever och intressera sig för dem. Bra och konkret exempel med brevvännerna, det kommer vi att ta med oss! / Grupp 6
RaderaMycket bra skriven och intressant text! Jag håller med om att till exempel grupparbete kan vara en effektiv metod för att få eleverna att öva samarbete och samspel med varandra och få bättre sociala kunskaper, samt att få dem att inse att vi alla är olika och kan se saker ur olika perspektiv. Ett annat bra sätt för att få eleverna att öva samarbete med varandra samt minska risken för utanförskap, skulle kunna vara organiserade rastaktiviteter där alla till exempel leker en gemensam lek. Detta skulle kunna få fler elever som vanligtvis kanske inte deltar i leker på rasterna att våga vara med och minska risken för utanförskap.
SvaraRaderaBra exempel! Vi har sett att flera skolor i Karlstad kommun använder sig av så kallade trivselledare, där utvalda elever och lärare utbildats. / Grupp 6
RaderaIntressant inlägg med ett aktuellt tema & fin anknytning till Morgan Allings bok! :)
SvaraRaderaEn ny elev oavsett bakgrund behöver stöd när de kommer in i en ny klass. Jag som lärare har ett stort ansvar att se till att eleven känner sig välkommen och förebygga utanförskap. Vill också poängtera att även övrig personal på skolan har ansvar för nya elever. Det är allas elever oavsett vilken klass de går i, vi möter de alla på raster etc.
Grupparbeten som ni beskriver där alla delar med sig om bakgrund är en intressant tanke! Tror också att grupparbeten fyller sitt syfte även om det handlar om samarbete om annat ämne.
Sedan tror jag också att om skolan har ett väl etablerat ständigt pågående värdegrundsarbete så kommer miljön och klimatet i klassen vara mer välkomnande. Värdegrundsarbete kan kombineras med samarbetsövningar av olika slag, gärna på ett lekfullt sätt för att skapa glädje! Jag tror också starkt på de positiva effekterna av lösningsfokus i skolan vilket t.ex. kan innebära att berömma det man vill ha mer av och att "skvallra" om positiva händelser. Det positiva skapar ringar på vattnet hos både, personal, elever och föräldrar.
Bra att du poängterar att all personal i skolan har ansvar för alla elever! Vi håller också med om att positiv energi smittar av sig :) / Grupp 6
RaderaVäldigt bra och intressant inlägg. Väldigt bra exempel på hur det kan se ut i skolorna vilket tyvärr är vanligare än vad vi tror, kan jag tänka mig.
SvaraRaderaDet man kan göra som lärare är att bland annat jobba med klassrumsmiljön. Det är där eleverna ska känna sig trygga. Prata om att alla är lika trots att man har olika bakgrunder. Prata om respekt. Försöka få med hemmen och berätta för de hur viktigt det är med ex. värdegrunderna. Genom att jobba med hemmen inser förhoppningsvis eleverna hur viktigt det är med attityder och gemenskap.
Intressant att du tar upp samarbetet med hemmen, har du något bra förslag hur man skulle kunna göra detta? Vad tror du om att bjuda in föräldrar till skolan för att få ta del av barnens arbeten eller skicka med eleverna uppgifter hem som väcker tankar och skapar samtal mellan elev och förälder? / Grupp 6
RaderaBra text och ett intressant exempel med en nyinflyttad familj! Gillar hur ni tar in Alling i detta. Själv tycker jag att som lärare är det viktigt att få alla i sin klass att känna sig trygga och välkomna i klassrummet. Vad man kan göra är ha grupparbeten samt lekar med varandra i klassrummet för att stärka banden mellan eleverna.
SvaraRaderaBra tänkt Oscar! :) / Grupp 6
RaderaIntressant resonemang! Bra tänkt med grupparbeten och liknande.
SvaraRaderaTack för kommentaren Ellen :) /Grupp 6
RaderaDet var roligt att läsa denna text! Intressant att ni valde en nyanländ pojke, eftersom jag kan tänka mig att det är ganska aktuellt och vanligt att denna situation förekommer här i Sverige just nu. Det var även jättekul att ni avslutade inlägget med att ställa en fråga till läsaren, det får en verkligen att tänka till efter man läst denna text. För att besvara er fråga tycker jag att det är lärarens uppgift att se till att alla blir inkluderade. Det kan ske genom exempelvis lekar och grupparbeten där alla elever får jobba ihop med alla. Det är även viktigt att klassrummet blir en trygg miljö för eleverna.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaTack för kommentaren Felicia :) vi håller med dig om att det är lärarens uppgift att alla blir inkluderade! / Grupp 6
RaderaKul text att läsa då det är en situation som är väldigt vanlig för elever och lärare inom svensk skola nu mer. Jag tror också att grupparbeten är viktigt och en bra metod för att släppa in en elev utifrån dennes förutsättningar. Jag tycker ju också absolut att det är viktigt att man introducerar eleven för de andra eleverna och att man i grupparbetena kanske kan lägga lite extra tyngd på att prata om att vi alla är olika och att vi har olika förutsättningar så att särskiljning förhindras redan från start.
SvaraRaderaExakt så! Tack för din kommentar :) / Grupp 6
RaderaBra berättelse som beskriver ett vanligt scenario i skolans värld. Det är läraren som har största ansvaret att de nya eleverna känner sig välkomna och inkluderade i klassen, precis som ni skriver.
SvaraRaderaJag tycker att man kan kombinera lek och kunskap i undervisningen, framförallt när en ny elev kommer till klassen. Det kan vara grupparbete där man får byta grupper så alla får vara med den nya eleven. Det kan vara lärande situationer och aktiviteter där gruppen måste samarbeta för att klara uppgiften. Det gör att eleverna lär känna varandra och ser vilka kunskaper och intressen de har.
Får eleverna bekanta sig med varandra under lektionerna är det lättare för den nya eleven att få vara med på raster och aktiviteter utanför skolan.
Bra det där med att kombinera kunskap med lek! Tack för din kommentar :) / Grupp 6
RaderaVäldigt bra inlägg!
SvaraRaderaJag tror som lärare att det är viktigt att vara lyhörd och att ha en god relation med alla elever i klassen för att kunna se att alla är inkluderade. I den klassen som jag gör askultationen hos nu så har dom innan varje rast att de skickar runt en sten och berättar vad dom ska göra på rasterna. När de gjorde det så var alla elever noga med att säga att alla alltid fick vara med och leka om dom ville det.
Jag tyckte detta var en bra grej och jag upplevde att alla på så sätt visste vad dom skulle göra och visste att alla fick vara med.
Tack för din kommentar :) Det med stenen var ju ett väldigt bra exempel på hur man kan göra för att eleverna ska förstå att alla får vara med! /Grupp 6
RaderaSom vi testade i "teater" delen, under första dagarnas laborationer, så är teater- lekar ett bra sätt att knyta samman en grupp. Det är viktigt att redan från start jobba samman gruppen, ju längre du väntar som lärare desto svårare kommer det bli. Vi är sociala varelser som kommer leta upp individer med liknande värderingar och när vi knutit fast med dem har vårat behov blivit mättat. Vi vill inte slitas från vår valda grupp så läraren behöver plocka upp på detta och "lura" sökandet att inkludera hela klassen. Inom teatern är detta minst lika viktigt att ha en fungerande grupp som ska agera på scenen, oftast som om de känt varandra i åratal, vilket kan vara svårt. I min erfarenhet har teaterlekar hjälp med detta och barnen lär sg så mycket bättre i en sammansatt grupp. Så kanske får vi fokusera på det i början och tänka att de kommer lära sig bättre över tiden om jag gör det här först. Som att bygga en bra grund till ett hus, du kan inte fuska med den för då kommer allt att rasa. Hoppas detta besvarade er fråga!
SvaraRaderaTack för din kommentar :) Väldigt bra att du kopplar till teater. Då vi själva fick testa på detta och kände hur stämningen lättade mellan gruppen. /Grupp 6
RaderaJag tycker att det ni själva nämnde om att ha något slags arbete där eleverna får berätta om deras bakgrunder var en bra idé. Inför varje högtid skulle man ju exempelvis kunna få berätta hur man i sin familj firar (eller inte) jul. Även om majoriteten kanske firar på något sätt ser ju eleverna att antagligen alla firar på olika sätt. Sedan tror jag även att det som lärare kan vara bra att vara intresserad av elevernas olika bakgrunder och låta dem få möjligheten att förklara deras traditioner och kultur så att resten av eleverna också blir intresserade och nyfikna.
SvaraRaderaTack för din kommentar Emma :) Ja det är ju en bra idé för att eleverna ska se utanför sitt egna perspektiv och förstå att vi alla är olika. / Grupp 6
RaderaJag tycker att grupparbeten i olika konstellationer vore något för att få så många som möjligt delaktiga. Jag håller också med de andra som skrivit att det vore en rolig grej att få berätta om hur man firar olika högtider oavsett om man har en annan kulturell bakgrund!
SvaraRaderaTack för din kommentar Emma :) Bra ideér! / Grupp 6
RaderaEtt bra exempel, som kan gälla för såväl eleven med annan etnisk bakgrund som storstadsfamiljen som flyttar till en småort någonstans i Sverige. Bra också att ni antyder föreningslivets betydelse, inte minst olika former av idrott... ja, hur många av våra olika idrottsprofiler har inte ursprungligen startat sin långa karriär under sin uppväxt i något litet samhälle, långt från storstaden? Bra jobbat för övrigt!
SvaraRaderaTack för kommentaren Bo-Lennart! / Grupp 6
Radera