Den lärande leken som belöning
En seriestripp av Jenny Alderhorn
Här används leken som ett sätt att dels belöna eleverna och dels för att befästa baskunskaper som takten. Eleverna är väldigt engagerade och ser det mer som något kul än att man faktiskt lär sig. Det blir också en övning i samarbete när man tillsammans ska upprätthålla lekens regler och senare försöka besegra den som suttit länge i Mästerrollen.
Man ser spår av behaviorismen, pragmatismen, och den sociokulturella teorin. Vi kan också se att det är en samarbetsövning och en sorts elevinflytande då läraren vet att denna lek är populär bland eleverna. Leken fick även de som till synes hade lite svårare för ämnet, att följa med.
Litteratur: Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.)
Stockholm: Natur & kultur
Stockholm: Natur & kultur

Ja, det var en något ovanligt exempel, Jenny, men fullt relevant i ett pedagogiskt sammanhang... känner till viss del igen leken från min späda år i mellanstadiet... tyvärr var jag nog mer eller mindre obildbar när det gällde just taktförmåga (och sång, gubevars...). Bra och originellt exempel.
SvaraRaderaTack för din kommentar Bo-Lennart! Den verkar inte ha varit helt lätt att tolka med tanke på gensvaret ;D men gillar att tänka lite utanför boxen, så glad att du gillar den. Har som sagt tagit fasta på att leken är ett väldigt bra sätt att lära sig utan att man egentligen är medveten om att lärande pågår. Nyttigt att variera metoder relativt ofta.
Radera