Musiken – ett pragmatiskt och sociokulturellt inslag
En bra känsla bär jag med mig efter tre dagars auskultation
på en F–6-skola i Karlstad. Det kändes lite skrämmande att ge sig ut i
verkligheten, men jag möttes av en härligt engagerad lärare och nyfikna,
positiva elever.
Efter en lång period av teori, var det väldigt nyttigt att
få studera fältet. Jag följde en musiklärare och fick ta del av hur en
arbetsdag kan se ut. Eftersom hen har alla klasser på skolan kunde jag också se
skillnader i upplägget för lågstadiet respektive mellanstadiet. Jag skulle vilja
påstå att det sociokulturella perspektivet ligger till grund för
musikundervisningen. Sång, instrument och noter har funnits i alla tider och
överallt i världen och musiken tar sig olika uttryck vart du än kommer. Men det
finns även inslag av flera andra lärandeperspektiv.
| Illustrationer av noter förstärker budskapet. |
I musikundervisningen kan man också så en tydlig influens
från kognitivismen då man inte börjar med gitarr förrän på mellanstadiet. Mitt
minne från min egna skolgång är att vi inte började spela gitarr förrän på högstadiet, men det kan förstås också bero
på t ex bristande kunskap hos läraren. Det finns många som ifrågasätter den här
typen av åldersgränser och som ser fördelar med att börja tidigare, läs mer i
artikeln ”Det ska börjas i tid” av Elisabeth Ejdertorps, på diva-portal.org.
Håller ni med om de perspektiv jag har hittat, eller har ni andra tolkningar?
Håller ni med om de perspektiv jag har hittat, eller har ni andra tolkningar?
Mycket bra text. Jag tycker du hittade alla perspektiv och förklara de bra. Intressant att läsa om att du följde en lektion som alla på skola hade, oavsett vilken klass man gick. Bra sätt att se skillnaderna som läraren gör på grund utav elevernas ålder och mognad.
SvaraRaderaTack för dina synpunkter Mathilda! Ja det blev faktiskt väldigt intressant även om det var mest musikundervisningen jag följde. Först tänkte jag att det kanske skulle bli svårare att hitta perspektiven i denna typ av undervisning, men precis som i alla andra ämnen så uppstår det ju lärsituationer hela tiden här också- förutom den förberedda undervisningen. Läraren jag följde påpekade, efter att ha läst min text, att man testar ukulele med de yngre barnen. Så de får också testa på instrument men gitarren väntar man som sagt lite med.
RaderaVerkar som att du har haft en intressant auskultation. Spännande att du gick med en lärare och inte en enskild klass, så att du fick möjlighet att se barn i olika åldrar. Jag tyckte själv att det var svårt att hitta perspektiven i undervisningen där jag var, men du har fått med mycket bra information. Kul att du kunde se så många olika perspektiv i undervisningen.
SvaraRaderaTack så mycket Caroline! :) Ja det var riktigt skoj att följa den här läraren och se hur hen tog sig an flera klasser i olika åldrar. Jag tycker att man lär sig massor av att observera hantering av olika situationer och konflikter som kan uppstå. Det var tydligt att i de yngre åldrarna hade man lite längre startsträcka innan lektionen kunde börja, eftersom man var tvungen att ta itu med sådant som uppstått under rasten. Den här läraren hade också en fin relation till eleverna där hen pratade med dem om ditt och datt innan lektionen och där man hade små frågestunder med utrymme för egna funderingar under lektionerna.
RaderaJättebra koppling till perspektiven, olika begrepp och metoder som du stött på under din auskultation. Jag tyckte, som Carita nämner här ovan, att just under auskultationen tyckte jag att det var svårt att se tydligt på perspektiven men efteråt när jag väl fick rota lite till i litteraturen så blev det plötsligt väldigt tydligt hur vissa situationer och händelser kom att speglas.
SvaraRaderaMvh Johanna
Tack för feedback Johanna! Precis, det är mycket som känns lite krångligt när det gäller de här perspektiven, men det är faktiskt riktigt intressant att tvingas studera situationerna utifrån olika sätt att se på lärande. Antar att det är en del i processen att hitta sig själv som lärare, och det är är ett bra sätt att få verktyg för att hantera olika elevers personligheter. Vi får jobba på så att kunskaperna fastnar i långtidsminnet ;)
SvaraRaderaMycket intressant text! Roligt att du fick vara med och observera flera olika klasser när de hade musik. Måste vara mycket intressant att kunna jämföra de olika klasserna och årskurserna och se vilka skillnader som finns i undervisningen. Jag tycker du har gjort mycket bra och tydliga kopplingar till de olika teorierna.
SvaraRaderaTack Marika! Ja det var riktigt intressant att jämföra olika åldrar och även klasser i samma årskurs (det fanns 2 st i varje årskurs). Efter någon lektion kunde läraren säga till mig att "du ser skillnaden mellan de här två klasserna i samma årskurs", medan jag som varit så upptagen med att objektivt ta in allt för att sedan analysera "på kammaren" inte helt kunde bekräfta den bilden. Det var egentligen först när jag gick tillbaka till anteckningarna hemma och mindes tillbaka som jag kunde se att det stämde. Var det samma för dig eller var det tydligt på plats?
Radera