Marcus auskultation
Under min auskultation besökte jag en klass som
använde sig av två lärare. Klassen var uppdelade och var i varsitt klassrum,
där lärarna undervisade i olika ämnen. Gemensamt för båda klassrummen var att
de hade vissa ordningsregler och det tillkom konsekvenser om dessa regler
bröts. Läraren ansåg jag visade väldigt tydlig till eleverna om
ordningsreglerna bröts, sa vad som förväntades av dem och vad konsekvenserna
vid ett oönskat beteende skulle innebära. Några konsekvenser var att eleverna
fick ett samtal hem eller extra arbete, då eleverna fick en möjlighet att jobba
ikapp missad undervisning.
I
klassrummet var läraren tydlig med att ge beröm när eleverna var tysta, jobbade
bra eller blev klara med uppgifter. Läraren
gjorde även en reflektion tillsammans med eleverna vid slutet av varje lektion
om vad som hade gått bra. När de hade varit tysta hela lektionen fick de extra
beröm.
Jag anser
att detta tyder på att lärarnas undervisning och ledarstil var influerade av Skinners
teori Operant betingning. Säljö (2014) skriver i sin bok
”Lärande skola och bildning”, att en av grundprinciperna för Operant betingning är att beteende hos
människor förstärks.
Då det
fanns bestämda regler och konsekvenser av det
oönskade beteendet i klassrummen, anser jag att det fanns en tydlig koppling
till teorin under min auskultation.
Jag anser att det var bra att inte lärarna använde enbart
positivt eller negativa konsekvenser vid ett beteende, eftersom att alla elever
är behov av uppmärksamhet, både negativa och positiva. Enligt Hwang och Nilsson (2010) så är positiv
feedback och beröm bättre i det långa loppet än vad straff är. Detta innebär
att det är bättre att uppmuntra ett positivt beteende än att ge konsekvenser
och straff för ett negativt beteende.
Jag anser
att det är väldigt viktig att vara tydlig med regler och förväntningar i ett
klassrum. För då minskar risken för missförstånd och ett oönskat beteende.
Håller ni med om detta?
Hej Marcus! Det låter som att du haft en givande auskultation. Jag instämmer helt i det du säger. Istället för att bara påpeka det dåliga elever gör behöver lärare lyfta eleverna så mycket det går, för det tror jag har större effekt. Att tydligt visa på vilka konsekvenser som kan komma till vissa beteenden är också viktigt för att de ska förstå vad som är rätt och fel. Barn är i behov av uppmärksamhet som du säger. De vill säkert i många fall "testa" läraren (även andra vuxna), vilket jag tror är ett sätt för dem att ta reda på och lära sig hur de ska agera med andra i omgivningen.
SvaraRaderaEn intressant reflektion.
SvaraRaderaJag är lite nyfiken på hur du menar att kopplingen mellan teorin stärks av konsekvenser av oönskat beteende. Jag kan inte erinra mig att jag läst något om att operant betingning var sammankopplad med konsekvens (bestraffning främst som jag tolkar av din beskrivning) av oönskat beteende utan snarare mer förstärkning av önskat beteende och ett aktivt iakttagande och sökande efter detta för att kunna aktivt "programmera" in ett önskat beteende. Var har du läst om detta?
Vidare finner jag det intressant att läraren lägger vikt vid konsekvenserna av fel beteende och varför tystnad en hel lektion var viktigt?
Jag håller med dig om att det är bra att läraren ställer krav på eleverna. Jag funderade på vilken åk eleverna gick i och vilket ämne som undervisades? Vidare funderar jag lite på vad du kunde se och tolka och tro att eleverna lärde sig förutom att det är tystnad som önskas? Tror du att det skulle gå att utveckla undervisningen i detta fall?
En intressant reflektion! Jag håller helt med i det du skriver. Läraren ska vara sträng men rättvis.
SvaraRaderaMycket bra och intressant text! Jag håller med om att lärarens metod att tydligt visa vad som förväntas och ge konsekvenser vid oönskat beteende samt beröm vid önskat beteende är en bra metod, precis som du skriver så länge läraren balanserar och använder sig lika mycket av beröm och konsekvenser. Så det inte enbart blir negativt.
SvaraRaderaJa, Marcus, det är intressant det här med "morot och piska", just att hitta en balans mellan att lyfta det positiva, men också ge kontur åt vad som betecknas som oönskat beteende. Något som också hänger nära samman med vilken lärare som utövar det. Som gammal lärare och sedermera specialpedagog har jag nog sett de flesta varianterna; allt från läraren som har en mycket lågmäld mattelektion med öppen dörr mot korridoren (där ingen elev i denna korridor skulle komma på idén att störa lektionen) till det stängda klassrummet där oväsendet antyder att "hela havet stormar". Bra att du uppmärksammar detta, samt att du också gör en relevant koppling till litteraturen. Bra jobbat!
SvaraRadera