Faisals Auskultation







Hej..! Jag har genomfört min auskultation i en klass 4 på en skola i Närke. Jag följde klassen under 3 dagar för att se hur barnen/eleverna samt lärare arbetar i skolan.
Under min auskultation möte jag flera olika lärare som klassen hade i olika ämnen.


Det var väldigt intressant att se hur lärarna hanterade samma elever på olika sätt men även att se hur eleverna reagerade beroende på vilken lärare de hade…
Det var dags för NO och eleverna ska nu experimentera första gången, det är spännande samt att alla elever är nyfikna på det dem ska göra. Läraren går genom vad ett experiment är för något samt vad dem kommer att experimentera.
Eleverna ska experimentera hur fort sockerbiten löser sig i vattnet, beroende på vattentemperaturen.
Eleverna blir indelade i grupper och i varje grupp är det 4 elever. Eleverna får ett papper där dem får gissa sig fram vad dem tror att dem kommer att få för resultat innan dem sätter igång, sedan påpekar läraren om att alla måste vara delaktiga i gruppen då dem ska ha ett gemensamt svar.
Det var härligt att se hur engagerade eleverna var och att de fick gissa ett resultat innan dem satt igång med experimentet.
Att läraren sätter igång tankegången innan experimentet sätts igång ger en viss nyfikenhet samt att eleverna få själva prova på som kan kopplas till John Deweys “Learning by doing” och enligt Sven-Erik Liedman, genom att eleverna testar sig fram får dem en bättre uppfattning vad som sker i vårt fall sockerbiten och där med lär sig lättare om temperaturens effekt. (Lundgren 239)


Vad tycker ni om lärarens upplägg på NO-lektionen?


God jul och gott nytt år..!

Kommentarer

  1. Hej, tycker det är bra när eleverna får lära sig genom att experimentera själva, tror att detta leder till en större förståelse och bättre engagemang. Viktig del i sådana här typer av lektioner tror jag är eleverna (som du skriver) får göra en förutsägelse och att läraren knyter ihop lektionen genom att reflektera över resultatet. Risken annars är de bara får göra ett experiment utan att förstå vad lett fram till. Jag tycker NO är ett ämne som verkligen inbjuder till praktiska övningar i grupp och det är superbra av läraren att varva både teori och praktik i dessa lektioner. Min egen erfarenhet kring detta är att eleverna verkligen tycker dessa lektioner är roliga men de kan lätt bli lite hög ljudvolym i klassrummet därför tror jag det är viktigt att ha en ordentlig genomgång innan så alla förstår vad det är de ska göra.
    Trevligt inlägg och god jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Ja men visst är det viktigt att eleverna får först gissa vad dem kommer att få för resultat innan du sätter igång med uppgiften. Precis jag håller med dig om att NO är ett ämne där man kanske bör försöka vissa hur saker och ting fungerar i praktiken, då det är ett svår ämne och begripa. God fortsättning :)

      Radera
  2. Det låter som ett bra upplägg tycker jag. Jättebra att varva både teori och praktik och precis som Karin skriver att lektionen är upplagd genom att först fråga vad de tror kommer hända, sedan experimentera och avslutningsvis prata om resultatet. Elevernas engagemang tror jag ökar vid den här typen av lektionsupplägg. Intressant och bra inlägg! Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Ja men visst är det så, tycker också att upplägget är jätte bro då man sätter igång tankarna kring ämnet. God fortsättning :)

      Radera
  3. Kul att läsa om din auskultation! Jag tycker också att lärarens upplägg är bra. Jag tror att det väcker ett större intresse hos eleverna när de själva först får gissa vad som kommer hända med sockerbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Ja men visst är det så, att försöka gissa sig fram sedan få svaret genom att experimentera sig fram är något som ger eleverna förståelse för ämnet i sig men även att elverna blir mer engagerade.

      Radera
  4. Ja, Faisal, det är verkligen roligt att se den experimentlusta som finns i de lägre årskurserna, men också att det finns en rad olika vardagliga fenomen som kan införlivas i NO-ämnet, som den beskrivna sockerbiten i din text. Isolera kyla är ett annat intressant experiment som passar de lägre årsskurserna. Bra reflektioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Bo-Lennart, tycker att NO-ämnet i sig är lätt att förstå genom att experimentera sig fram. Tack!

      Radera
  5. Bra upplägg tycker jag. Tycker precis som Lina att det är bra att varva både teori och praktik. Kommer ihåg när vi hade NO i lågstadiet och det var väldigt mycket fokus på den teoretiska biten, och mindre vikt lades på det praktiska. God fortsättning :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Emmas Seriestripp

Barn och ungas uppväxtvillkor

Malins seriestripp