Malins auskultation
Min auskultation har jag gjort tillsammans med en klass
årskurs1. Eftersom jag inte har varit ute i någon skola tidigare blir det här min
första erfarenhet rent praktiskt. Personligen tyckte jag att det var superkul
och väldigt nyttigt att få se hur det kan se ut i verkligheten.
På morgonen började alltid läraren med att skriva upp dagens
schema på tavlan så att eleverna kunde se hur dagens upplägg såg ut när de kom in i klassrummet.
Jag satt längs bak i klassrummet på en stol med penna och
papper. Det jag var lite orolig över innan var att eleverna skulle ha svårt att
fokusera på lektionen när jag vad där, men det visade sig inte vara några
problem.
Snön hade precis fallit så rasterna bestod mestadels av
snölekar, som pulkaåkning, snöbollskrig och att bygga snögubbar.
En händelse som jag reagerade på under rasten var när två pojkar kastade snöbollar på varandra, läraren gick dit
och sa till pojkarna att vi inte kastar snöboll på denna del av skolgården utan
ni får gå till fotbollsplanen där det är tillåtet att kasta. Detta kan kopplas
samman med det sociokulturella perspektivet. I boken lärande skola bildning
menar Säljö på att människors utveckling sker till sin kulturella natur. På
skolgården finns det tydliga regler om att man endast får kasta snöboll på ett visst
ställe inom skolgården. I och med att läraren förklarat för eleverna vilka regler som gäller angående snöbollskastningen har som det beskrivs i boken eleverna tagit åt sig av kulturen och reglerna som gäller på denna skola.
En annan situation jag reagerade på var när eleverna hade
gjort klart en sida i matteboken och klarat alla uppgifter belönade läraren med
att göra en stjärna i boken på den sida som eleven gjort klart, dessutom fick
varje elev en high-five av läraren och detta upptäckte jag var väldigt
uppskattat av eleverna. Det här kan kopplas ihop med det behavioristiska
perspektivet som vi bland annat kan läsa om i boken ”Perspektiv på lärande”.
Hej Malin! Mycket intressant att läsa om din auskultation. Mycket bra koppling till det behavioristiska perspektivet när du observerade att eleverna fick en stjärna och en high-five av läraren när de hade klarat alla uppgifterna i matteboken. Mycket tydligt exempel på att använda sig av belöning för att förstärka ett önskat beteende. I just denna situation verkar detta vara ett mycket bra verktyg för läraren att använda sig av i undervisningen
SvaraRaderaTack för din kommentar Marika:)
RaderaJa men precis, det kan vara en bra metod för att få eleverna motiverade.
Hej Malin! Tycker det är intressant hur olika skolor har olika kulturer. På skolan där jag auskulterade var det helt förbjudet att kasta snöboll. Jag märkte dock ganska snabbt att eleverna gör det ändå och därför verkar det vettigt att kompromissa med eleverna och låta dem kasta på ett visst område. På så sätt kan man hålla snöbollskastandet under uppsikt.
SvaraRaderaFint av läraren att dela ut stjärnor och high-fives, kan tänka mig att det motiverade eleverna och stärkte deras självförtroende. Håller helt med dig om att det kan kopplas till behaviorismen och den operanta betingningen.
Hej Mattias! Håller med dig i att det är intressant att skolorna har olika kulturer. Tror också på att det är en bra ide att man har en bestämd plats där det är tillåtet att kasta snöboll med tydliga regler på vad som är tillåtet och inte.
RaderaTack för din kommentar:)
Hej Malin. På min skola var det också ett speciellt ställe där man bara fick kasta snöboll. Tror det ärr bra, då får man välja om man vill vara med eller inte.
SvaraRaderaBra koppling till det behavioristiska perspektivet inne i klassrummet med stjärnorna och high-fiven.
Låter som du har haft tre bra dagar ute i klassen. :)
Hej Michelle, tack för din kommentar! Precis det kan vara bra att ha en plats där det är tillåtet att kasta snöbollar eftersom alla elever inte vill vara med.
RaderaDet var tre härliga dagar ute på skolan:)
Det var roligt att läsa om din auskultation. Jag kan se många likheter mellan din upplevelse och min egen, både när det kommer till att inte ha jobbat som lärare innan och i hur lektionsdagarna såg ut. Du har gjort bra kopplingar både till det behavioristiska och det sociokulturella perspektivet.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaHej Louise! Vad roligt att du kunde se likheter. Det var lärorikt att få komma ut i klasserna och se hur en skoldag kan gå till. Tack för din kommentar :)
RaderaJavisst är det fascinerande att se en klass årskurs 1 ta för sig av kunskaper och erfarenheter i klasskollektivet! Bra reflektioner om såväl undervisningsstrategier som sociala spelregler.
SvaraRadera